آزمایش های پزشکی, بارداری, چکاپ

آیا آزمایش و چکاپ کامل حاملگی را نشان می دهد؟

آیا چکاپ کامل حاملگی را نشان می دهد؟

آیا چکاپ حاملگی را نشان می دهد؟

بسته به نوع چکاپ درخواستی که برای بانوان تجویز می شود، بارداری نیز جزو چکاپ محسوب می شود. تست بارداری به دو روش انجام می‌گیرد:

از طریق نمونه خون

از طریق نمونه ادرار

در آزمایش تشخیص بارداری حضور هورمون گونادوتروپین جفتی انسان (Human Chorionic Gonadotropin (HCG) ) بررسی می شود. این هورمون در اولین روزهای بارداری توسط جفت تولید می‌شود و این تغییر سریع در هورمون‌ها باعث بروز  بسیاری از علائم اولیه بارداری می شود.

چکاپ دوران بارداری نقش بسزایی در بررسی روند سلامت مادر و جنین در دوران بارداری دارد که به مراقبت های دوران بارداری  شناخته می شوند. به مادران عزیز توصیه میشود برای سلامتی خود و فرزندشان حتما به صفحه چکاب دوران بارداری مراجعه کنند.

آزمایش خون از به دو صورت است:

آزمایش HCG خون کیفی:

این آزمایش تعیین می کند آیا این هورمون در بدن تولید شده و آیا شما باردار هستید یا نه.

آزمایش HCG خون کمی:

این آزمایش میزان دقیق هورمون HCG را در خون تعیین می کند.

آزمایش ادرار

در روشی که با استفاده از تست بارداری خانگی یا همان بی ‌بی ‌چک انجام می شود، باید نمونه‌ی ادرار را در یک لیوان یکبار مصرف جمع‌آوری کنید و بی‌بی‌چک را درون آن فرو ببرید، در نوع دیگر این روش باید نمونه‌ی ادرار را با قطره‌ چکان داخل محل مخصوص که در بی ‌بی ‌چک نشانه‌گذاری شده بریزید.

اینکه چه مدت تا نمایش نتیجه صبر کنید بستگی به نوع بی ‌بی ‌چک استفاده شده دارد، که باید طبق دستورالعمل آن عمل کنید. با تغییر رنگ، ظهور یک خط دیگر یا نشانه‌ای مانند + یا – می‌توانید به نتیجه پی ببرید.

چه زمانی باید تست حاملگی را انجام داد

در جدیدترین تست‌های دیجیتال خانگی به راحتی در یک قسمت کلمه‌ی باردار یا غیرباردار به نمایش درمی‌آید. همه‌ی انواع تست‌ها دستورالعمل مربوط به خود را دارند که شما باید دقیقاً تمام مراحل را برای رسیدن به نتیجه‌ی درست انجام دهید.

برخی از تست های خانگی بارداری حساس‌تر از بقیه هستند. تست های حساس‌تر قادر به تشخیص مقادیر کم hCG  چهار روز قبل از تاریخ بعدی قاعدگی یا هفت روز بعد ازلقاح هستند. حساسیت تست‌ بارداری روی بسته‌ی آن با علامت mIU/ml درج شده است.

تست‌های بارداری در حساسیت، دامنه‌ای از بازه ۱۰ mIU/ml تا ۴۰ mIU/ml  را شامل می‌شوند. هر چه عدد کمتر باشد، تست حساس‌تر است و می‌تواند بارداری را زودتر تشخیص دهد.

اگر تست بارداری را خیلی زود انجام دهید، حتی اگر تست حساس هم باشد، میزان hCG در ادرارتان به اندازه‌ای نخواهد بود که قابل شناسایی باشد. بیشتر تست های بارداری در صورتی نتیجه‌ی دقیق‌تری ارائه خواهد داد که در زمانی که تاریخ قاعدگی بعدی شما رخ می‌دهد، یعنی حدوداً دو هفته بعد از تخمک‌گذاری، انجام شوند.

نتیجه‌ تست تشخیص بارداری به چند دلیل ممکن است منفی باشد؛ ممکن شما باردار نباشید یا بعد از تاریخی که فکر می‌کنید، تخمک گذاری کرده باشید و زمان زیادی از بارداری شما نگذشته باشد.

یک خانم از هر ده خانم در زمانی که تاریخ قاعدگی عقب افتاده باشد، سطح hCG پایینی دارد. اگر نتیجه‌ی تست شما منفی است ولی همچنان خونریزی ماهانه و یا متوجه عقب افتادن عادت ماهیانه خود هستید، بهتر است حداقل سه تا ده روز بعد دوباره تست کنید.

اگر باردار باشید، سطح هورمون تا آن زمان به اندازه‌ای خواهد بود که برای کیت تست قابل تشخیص دهد.

چکاپ قبل بارداری با بررسی تاریخچه و انجام آزمایشات قبل از بارداری انجام می شود که این نوع چکاپ احتمال سلامت مادر و جنین در دوران بارداری را افزایش می دهد.

فرم درخواست خدمات

"*" indicates required fields

نام و نام‌ خانوادگی*

author-avatar

دکتر عبدالحسین ناصری

وی از اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده و ده ها پروژه پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با راهنمایی و نظارت ایشان صورت پذیرفته، دکتر ناصری از سال 1370 بعنوان هیئت علمی در دانشگاه مشغول به خدمت بوده و همچنین از سال 1373 تاکنون مدیریت آزمایشگاه بیمارستان های متعددی را عهده دار بودند، ایشان از سال 1396 تاکنون مدیرت آزمایشگاه بیمارستان های حضرت فاطمه (س) و شهید مطهری تهران را بر عهده دارند. از سری نگارش های دکتر میتوان به کتب "دقیق ترین روش تشخیص استافیلوکوکوس اورئوس" ، "بررسی چشمه ها و آب های گرم معدنی ایران" و ... اشاره کرد، لازم به ذکر است که نگارش "طرح جامع گردشگری سلامت کل کشور" نیز جز دستاورد های ایشان بوده است. Wikipedia.org isid.research.ac.ir irimc.org majlis.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *